Longboard köpinformation guide.

 

Top12 säljer inga "billiga nybörjar longboards", men det betyder INTE att du INTE kan köpa en bra longboard som passar nybörjare billigt hos Top12 och som du sen kan utvecklas på ! 

Tvärtom, alla longboards vi säljer är noggrant utvalda och vi bygger själva ihop dom med de komponenter som vi eller du valt ut. Det är precis så vi arbetar, med alla delar, allt är noga utprovat och godkänt, varje komponent måste uppfylla våra höga krav. Vi har idag ett flertal egna shapes och komponenter som vi själva tagit fram efter de erfarenheter vi har samlat på oss och allt till otroligt bra priser !

Longboard är en variant på skateboard, men åkningen är huvudsakligen en annan. Mer downhill med kontrollerade slides, speedchecks och carving (slalom), freetyle men lite annorlunda trick jämfört med skateboard eller bara transport, pusha runt är mycket coolare än att cykla, något som även väldigt många tjejer kommit underfund med.

Det var på 1960 talet då vågsurfare i USA ledsnade på att vänta när det inte fanns vågor, utan ville ha den härliga carving känslan även på asfalt och betong och då byggde de första longboardsen. ( något som även snowboardåkarna nu har upptäckt ). En mjuk bräda med mycket flex känns lite som lössnöåkning och en hård bräda med hård flex känns som att åka i en välpreparerad pist.

Nu har även freestyle brädor som nya Poke eller Kanthaka från Loaded med lite mer skateboardliknande trick också blivit populära, även om det fortfarande huvudsakligen är carving och transport som gäller. Så en longboardbräda har väldigt många användningsområden.

Longboard Brädan

Longboard brädan är oftast tillverkad i trä som lönn, björk eller bambu, 3 - 10 lager för olika flex. Det finns ytterligare varianter med glasfiber- och kolfiber-inlägg som ger ännu mer flex och styrka. Normal längd är mellan 22 och 55 tum, de kortaste är så kallade "Locker Room" för att passa in i skåpet på plugget, så ingen kan sno din attraktiva bräda, eller för att ha som en andra bräda när du är ute och reser. De kortaste 22 - 34 tum längd är slalom / city cruisers, små kvicka saker som ger den där hälriga snabba svängen. Storleken och vikten gör att du aldrig behöver lämna den hemma vart du än skall. Bra om du vill ta vara på varje tillfälle som bjuds, nya spots som man vill testa hittar man ju hela tiden.

Hur du väljer rätt longboard för just din åkning.

Men när det gäller val av storlek på brädan är inte som på skateboard, att en liten bräda passar bäst till en mindre åkare utan här kan även en fullvuxen välja en liten cityboard eller så kan en ungdom välja en fullsize 46 tummare, båda kommer att fungera utmärkt. Däremot är valet av truckarna viktiga och då är framförallt hårdhet på "bushings" helt avgörande för åkningen. Läs om detta under rubriken Longboard truckar.

 

Formen på en longboard deck är mycket en smak och design sak.

t.ex. kick i tail eller i både tail och nos används normalt inte till annat än att trampa på när man vill få upp brädan för att bära den så att man slipper böja sig ner (  men det finns hybrider / freestyle modeller (mer skateboard lik åkning men downhill) där det används för att underlätta att köra t.ex. " Manuals" ). Freestyle modeller har kick i både nose och tail. 

Så du skall fundera lite var du kommer att åka, är det platt så du kommer att "pusha" mycket eller finns det backar (downhill) som du kommer änga tid åt, kanske vill du öva in en massa coola tricks. När du vet vad du vill med din åkning så kan du lättare hitta den typ av bräda som passar just dig.

En helt rak pintail är ju den klassiska formen och fortfarande är de många som tycker att det är den snyggaste formen. Pintail finns även med Camber ( kattrygg form ), så den svarar ännu bättre när du pumpar fart i svängarna.

Shapes med stora Cut Outs för stora hjul är däremot viktigt på brädor när man kör aggressivt i hög fart och snäva svängar. Longboards med twin shapes är vanliga i denna grupp, brädans form är ganska lik i nose och tail. Stora longboards går stabilare, lugnare och fortare. Många skippar idag cykel, då det är mycket coolare att cruza på en longboard. Dagens freestyle har ofta konkaver för att underlätta trick och låsa in fötterna för stabil åkning.

Det som bestämmer längden på brädan är vilken åkning som du kommer att göra mest och var du kommer att hålla till samt hur mycket du väger. Mycket snabb carving / sväng, inne i stan och på typ cykelbanor då gäller en kortare bräda typ 26 - 37 tum med mycket flex, så du lätt kan pumpa den i kurvorna. Mycket downhill / stora backar och snabb åkning kräver en stabilare / styvare bräda och bredare truckar typ 37 - 41 tum och de riktigt långa brädorna används för freestyle som "boardwalking / daning 55 tum eller längre.

Flexet i en longboard är ytterligare en faktor att ta hänsyn till, idag kan man ofta se att brädorna är graderade i viktklasser. Det betyder inte att man måste välja bräda precis för sin vikt, utan mer som en vägledning till om brädan kommer att ge mer eller mindre flex ( gung ) under fötterna. Det är en härlig känsla att känna hur longboarden svarar när man pumpar den i kurvorna. Likväl finns det lika många som föredrar en styvare/stabilare bräda och då låter trucken göra jobbet, styvare brädor användes även för " downhill " för att minimera riskerna för wobbling och ge bättre kontroll.

Många vill lära sig att broms ner farten genom en kontrollerad "slide" antingen som en "speedcheck"få ner farten t.ex. i en kurva utan att behöva stanna eller för att få helt stop på brädan. Slides åkning underlättas av att longboarden är styv och konkav så fötterna får ett bra fäste / låser in i brädan samt att det finns "gaspedaler" (brädan är vinklad på sida för att man skall lätt kunna öka trucket från sidan av longboarden och få bäst kontroll vid slides.

Longoards är även mycket en smaksak, för varje segment inom longboards  finns det en rad olika grafiker och detaljer som man kan älska eller dissa. Det finns även många som vill köra cleana brädor som Svenska Urskog longboards eller NoBrand longboards som låter val av träslag vara looken och inte ha någon grafik över huvutaget.

Montering av trucken på en longboard.

Klassisk montering av longboard trucken är topmonterat ( toppen av basplatten bultas fast i botten på brädan, men det för med sig att man kommer lite högre upp från marken och därför har det kommit en rad lösningar som "lowrider " där brädans form är lägre på mitten, plattformen är närmare marken.

En anna sätt att lösa samm sak är "drop through" DT vilket innebär att man tar isär trucken och monterar basplattan på trucken från ovansidan av brädan, för att sen skruva fast "kingpin" (bulten som håller) " hangern" (axeln som hjulen monteras på), från undersidan. På detta sätt kommer man också närmare marken och man står mer i balans. Det blir lättare att pusha och brädan blir även lättare att köra "slides" och luftmotståndet minskar vid downhill.

En bra longboard behöver inte kosta flera tusen kronor, redan från ca 1.000 kr kan du hos Top12 få en riktigt bra longboard med bra setup och riktigt sköna åkegenskaper. Brädorna byggda i Kanada, lönn "sandwich" konstruktion, är alla ganska lika i kvalitet och beroende på antal lager och tjocklek på dessa lager så får man olika flex (svikt) i brädan.

"Setup" är ordet som du skall kontrollera noga när du väljer din longboard. Vad är det för typ av bräda och sen vad är det för komponenter som brädan är bestyckad med.Den största skillnaden märker du på vanliga skateboard truckar jämfört med riktiga longboard truckar.