Longboard Truckar

 

Till skillnad mot vanliga skateboard-truckar så har longboard-truckar så kallad "reversed kingpin"detta innebär att axeln monteras från framsidan av trucken och detta ger en helt annan sväng och stabilitet än en vanlig skateboard truck. Så skall du få ut max av din longboard, se till att den har truckar med  " Reversed Kingpin " som är en kingpin montering som är motsatt till den man använder sig av för en vanlig skateboard. "Base" och "hanger" bultas ihop från andra hållet med hjälp av en kingpin. Om du vill köra stabil Carving och Downhill välj inte skateboard truckar.

Justering av truckens inställning sker genom att KingPin lossas eller dras åt. Vill du ha en svängigare åkning så lossar du på kingpin (tänk bara på att inte lossa mer än att låsringen på muttern fortfarande sitter kvar på sista gängan på bulten. Vill du däremot att longboarden ställ bli stabilare och inte wobbla så lätt drar du åt kingpinen. Tänk på att du inte skall dra åt så bushingens flex försvinner. Är bushingen för mjuk för din åkning så finns det styvare bushings att byta till läs nedan.

Truckarna är designade med speciella vinklar ( geometri ) för bästa sväng ( Carving ) och stabilitet i högre fart. 50 graders vinkel är den dominerande som passar all typ av åkning.

De som vill maxa i downhill väljer med fördel en truck som har 28 - 42 graders vinkel på basplattan som sen ger "hangern", den axel som man monterar hjulen på, samma vinkel. Det innebär att trucken blir lugnare och inte lika lätt att svänga som en 50 graders baspale. Den blir helt enkelt stabilare.

 

Bushings soft medium och hard.

Sen är det "bushings" ( gummin som sitter på båda sidor av " hangern" ) som avgör om den passar till en lätt åkare (soft 80a) som vill ha mycket och livlig sväng eller till en tung åkare (extra hard 92a) eller en som vill ha en stabil jämn och lugn sväng. Dessutom är det stor skillnad på materialet i bushings. Ofta levereras truckar med medium soft 86a bushings.  Vill du åka stabilt så är det medium (brukar passa åkare med kroppsvikt 55- 75 kilo och hard 89a bushings som är bäst för en åkare med kroppsvikt 75 kilo +.

Naturligtvis är det bättre att börja med en styvare bushing och kingpin lite extra åtdragen, för då känns det stabilt. Sen när man känner att man har kontroll på brädan så kan man lossa på kingpin och ev. byta mot mjukare bushings. Även formen på bushing ger olika åkegenskaper. Det finns dubbel-konade som är de som svänger lättast och många kombinationer av konade och Barrel ( cylinder) ända över till Dubble Barrel som är två tjocka bushings som ger en grym rebounce. 

Hangern sitter i fram i en pivotpunkt i basplattan här sitter en pivotcup som är gjuten i nylon.

Hanger kan ha rake eller inte. Rake innebär att hjulaxeln är förskjuten i förhållande till pivotpunkten. Paris, Randal RII, och Gullwing Charger är exempel på truckar med positiv rake, vilket gör trucken mer lättsvängd och lite högre. Randal RII kan du flippa och får då ut två olika Rake och olika åkegenskaper.

På en hanger utan rake är hjulaxeln i linje med pivotpunkten, och om du vänder och hangern blir det ingen skillnad i varken utseende, känsla eller beteende hos trucken. En hanger utan rake blir då mitt emellan negativ och positiv rake vad det gäller sväng, höjd och stabilitet i åkegenskaper.

Några tillverkare har t.ex. longboardtruckar med fjädrar istället för bushings.

Original S8 200mm truckar med helt eget tänk, ett fjäder system istället för bushings ger en riktigt mjuk och snabb sväng. Väldigt fri carving känsla.Det kan kännas ovant i början om man är van vid en klassisk truck med markant "rebounce", då man får skola om sig lite innan man kommer in på S8 truckens annorlunda åkegenskaper. Men utan tvekan är S8 truckar också underbara att köra. Fjädrarna kan bytas ut mot en styvare om man vill ha mer "rebounce" (återfjädring)

Longboard truckar är betydligt bredare än skateboard truckar, vanligast är 180 mm - 200mm bredd. Axeln som hjulen sitter på (hangern) är även högre än till skateboard för att klara stora hjul.

För att ge longboarden olika egenskaper beroende på var och hur du skall åka kan man ha vinklade riserpads mellan brädan och trucken, vinklade riders du kan vända för att brädans flex skall bli styvare eller mjukare. På t.ex Randal kan du dessutom vända på " hangern " (axeln där hjulen är monterade) den har två olika gradtal så du även här kan ställa in den sväng och stabilitet som passar din åkning bäst. En T-tool i fickan kommer alltid till användning för den seriösa åkaren.

Longboard truckar gjutna i aluminium legering är det absolut vanligast och för nästan alla det bästa och billigaste alternativet. Men den som är en seriös Downhill åkare och kanske tävlar så finns det ett vassare alterntiv där inget har lämnats åt slumpen, nämligen CNC svarvade precisionstruckar. Dessa truckar svaras ur ett block aluminium så materialet är garanterat 100% jämt och betydligt hörge hållfasthet än gjuen aluminium. Dessa trucker är doch väldigt dyra och kan kosta allt från 3000 kr - 6000 kr per par. Vi säljer Caliber Precisions truckar.