Sparkcykel / Kickboard köpinformation guide.

Historia.

Tricksparkcykel, Kickboards, Kickbikes, Trick Scooter, scooter, kärt barn har många namn och det är  en gammal produkt som säkert har funnits i över 100 år, med 2 eller 4 hjul och samtidigt den nyaste av brädsporter om man ser till produktutvecklingen.

(Dom absolut första skateboardsen hade styre, där plattformen och styret var byggda helt i trä. Senare togs styret bort och det blev mer likt dagens skateboards.)

Sparkcykel / Kickboards utvecklades i en annan riktning och tillverkades allt mer i metall och med större hjul och bara två stycken. I slutet av 90 talet fick kickboards / scooters ett uppsving och nu tillverkades de i aluminium och i ett kompaktare utförande samt hopfällbara, fortfarande mest för att sparka sig runt med. Men en del åkare tog med dom till skateparken och testade att tricka med dom. Sen har utvecklingen gått fort !

De sparkcyklar vi säljer är byggda för trick, allt är extra förstärkt och specialdesignat för trickåkning. Det blir av naturliga skäl stora krafter när man hoppar och "grindar" mot metall och sten eller gör trick med en kickboard och landar på asfalt eller betong. Ingen sätter alla trick perfekt utan hjul, axlar styren osv får ta en hel del smällar. Delar nöts upp och därför kan man byta alla delar såsom kullager, styre, bromsar, hjul, griptejp osv. Alla som åker mycket vet att underhåll av en kickboard är a och o och något som varje åkare måste behärska för att få bra åkning. Det har även med åkarens säkerhet att göra, alla bultar skall kontrolleras och justeras vid behov innan dagens åkning. Kullager skall underhållas och smörjas vid behov för att få en lång livslängd och bra rull. Kickboards är inte byggda för att köras i vatten, skulle den bli blöt skall hjulen monteras av och torkas samt kullagren smörjas in efter att dom har torkat. 

Sparkcyklar passar åkare, tjejer som killar från ca 8 år och till fullvuxna åkare med upp till 100 kilos kroppsvikt.

Idag kan man precis som med skateboards bygga ihop sin egen kickboard, med olika komponenter från olika märken. Men tänk på att många mått är olika så mät noga innan du köper delar det finns ofta fler än ett sätt att montera ihop delar. För att t.ex. hålla ihop framgaffel med styret används kompression system som SCS (standard compression system), HIC (hidden internal compresson system), ICS ( internal compression system) och även den klassiska gängade kompressionen som på en vanlig cykel. Dessa system är inte kompatibla med varandra och därför måste du veta vilket som passar just din kickboard innan du köper delar som fork, clamp, bar och headset så att de kommer att passa ihop.

Deck kallas forfarande den delen man står på, en plattform som är byggd för att grindas och landas från hög höjd utan att ändra form eller gå sönder.

Styret, som naturligtvis är extra förstärkt har dämpande handtag för att fånga upp smällar. Headset är den del som håller kullagren och centrerar styret "bar". Styret och framgaffeln monteras samman med en "clamp". Clamps finns i flera varianter, enklare gjutna och dyrare, styvare och exaktare CNC svarvade. Tänk på att "Bars" styren finns i två storlekar 28mm inner diameter och 32 mm innerdiameter (oversized) många av de med 32mm innerdiameter har en löstagbar "shim" hylsa som gör att de även kan användas på smarare gafflar "fork".

Hjulen finns i storlekarna 100 mm eller 110 mm. Stora hjul går fortare, medan mindre hjul accelererar snabbare och ger bättre kontroll. Alla kickboards får dock inte plats med 110 mm hjul så kolla detta innan du köper nya.

Kullager är ganska lika när dom är nya, abec5 kan det stå på många men det är materialet som skiljer dom åt. Dom bästa är mycket dyrare för dom är tillverkade i hårdare stål och behåller sin fina precision (abec) mycket längre. Dom absolut vassaste har keramiska kulor, för de är ännu hårdare. Mellan lagren kan det sitta en spacer, för att hålla exakt avstånd och för att klara sidobelastning bättre. Storleken på kullager är standardiserad så alla märken passar till alla kickboards. 

 

Det bakre hjulet har en broms som är fäst i decket. Det finns två typer, en standard med fjäder som kan vara lite känsligare och en med flex som är tåligare. Tvärbromsa / sladdbromsa inte, låser du hjulet och sladdar så blir det "flatspots" och hjulet är inte åkbart längre. Använd istället hälen att pressa mot bromsen så du får lagom tryck på hjulet.

Tänk på att kontrollera alla skruvar med jämna mellanrum och dra åt vid behov. Styret med clamp, hjulens axlar, kontroll av glapp i framgaffel, osv. När man åker och trickar så får en kickboard smällar och stötar som gör att skruvar kan gänga upp sig. Har du t.ex. skruvat av hjulen för att byta kullager så tänk på att sätta en ny droppe med Loctite (Loctite finns i två varianter - permanent som du inte skall använda och vanlig som går att skruva upp).

Pegs är ett tillbehör som många vill använda för att underlätta trick och grinds, men tänk på att alla pegs inte passar alla märken. Kolla detta innan du väljer vilka pegs du skall köpa. Många använder bara peg på framhjulet.


Oavsett om du åker i ramper, betongytor eller bara glider runt på cykelbanor skall du alltid använda hjälm. Kör du trick är det även att rekommendera armbågsskydd samt knäskydd.

Precis som all annan sportutrustning så är de dyrare tillverkade i finare materia, väger mindrel och har mer bearbetade detaljer. Men redan vid ca. 1000 kr får du en kickboard som är riktigt bra och hållbar. Väger man inte så mycket så är dessa kickboards perfekta att starta upp med. När du sen utvecklas som åkare och ställer ännu högre krav på utrustningen kan du välja att byta ut vissa delar eller köpa en ännu vassare modell.

OBS ! Kickboards är inte byggda för att köras i vatten, skulle den bli blöt skall hjulen monteras av och torkas samt kullagren smörjas in efter att dom har torkat.