Longboard Kullager

Kullagren till longboard är abec 5 - 7 ( abec är en måttenhet för precisionen på kullager, ju högre siffra desto bättre precision, men inte nödvändigtvis varken snabbare eller hållbarare ) och ända upp till de svindyra Keramiska, allt för optimal rull. Se upp för kullager med hållare i mässing eller Delrin (plast) dessa är för mjuka och tar fort slut. Välj bara med stål och helst Svenskt stål ! De keramiska är byggda i stål men har keramiska kulor, skillnaden i pris motsvarar dock inte skillnaden i hastighet. Visst kan det finnas tillfällen där man bör överväga att köra keramiska som Downhill och fartrekord, med egentligen inte för normal åkning.

Det är det viktigare att välja ett kullager i ett hårdare stål då kulorna rullar i samma spår hela tiden och är det ett mjuk stål gröps ringen ur just där och glappet är ett faktum, detta gäller i ännu högre grad keramiska lager då kulorna är hårdare än stålet i ringen. Men det är inte riktigt så enkelt det finns många olika abec5 kullager, skillnaden är i materialval och det syns inte i beteckningen " abec ".

SKF har det bästa stålet och den högsta precisionen vi tillverkning och är klart bättre en en Kina tillverkad abec5 kullager. Swiss är en beteckning på dessa bättre kullager som är anpassade för att tåla mer och ge max rull i de hastigheter som en skejtboardåkare kör. De snabbaste kullagren har Keramiska kulor för dessa har ännu bättre uta och hårdhet.

Åker man mycket och aggressivt så har man spacers mellan lagren för att ytterligare garantera att lagren ligger på exakt rätt avstånd från varandra och att dom inte rör på sig i sidled. Detta förlänger även lagrens livslängd. Skillnaden mellan billiga och dyra lager i metall är kvaliteten på stålet och då hållbarheten, mjukare stål blir det fortare glapp i då kulorna inuti äter upp ett spår. Våra egna Svenska SKF är ett bra exempel på kullager med bra stål kvalitet, även Biltin eller Aurora kullager som har både "spacers och washers" inbyggda  hör till denna grupp av extra tåliga och snabba kullager till ett rimligt pris.

Två saker som gör att dina kullager får kortare livslängd än nödvändigt.

1. Smuts, det kommer in smuts och fastnar i oljan eller fettet.

2. Oljan eller fettet har torkat ut och du kör utan smöjmedel.

Så ta ur och rengör kullagren med jämna mellanrum. Är det kullager med öppna ( metall) sköldar. Lägg dom i en plastask med t.ex. T röd och låt stå och rör om några gånger. Låt dom torka på en bit papper och sen droppa EN droppe olja på varje kullager och låt oljan sjunka in, torka bort överflöd.

Har kullgret gummipackningar på båda sidorna så kan du peta bort den på ena sidan så den blir öppen och sen gör du på samma sätt som i punkt 1. Sen vänder du den kvarvarande gummipackningen utåt när du monterar in dom i hjulet igen.

 

 


 

Lite longboard åktips

 

Det finns ju ingen bromspedal utan det vanligaste sättet att stanna är helt enkelt att hoppa av brädan. Nästa steg är att ställa sig upp och låta kroppens luftmotstånd ta ner farten. Men har man kommit upp i lite fart och det är nerför så blir det att fotbromsa, lika enkelt som det låter, man sätter helt enkelt ner ena foten mot marken och låter sulan sakta men säkert göra jobbet, man får öka trycket lite successivt.

Nästa steg är att lära sig att göra " slides " eller  " speedchecks ". Då svänger du brant och lägger vikten på främre foten så hjulen på den bakre trucken börjar tappa fäste ( ju kortare brädan är och ju hårdare hjul du har desto lättare är det för " tailen " att driva ut och du kommer att få brädan att gå på tvärs i färdriktningen samtidigt som du bromsar på alla 4 hjulen. Detta gör du antingen tills du fått helt stopp eller tills du känner att du har läget under kontroll och då flyttar du upp vikten på brädan igen och styr ner nosen i färdriktningen för att fortsätta åka. Är det högre farter och brantare åkning så måste du luta dig mer bakåt när du kör slides och då är "slidegloves " bra att ha, som ett extra stödben kan man säga.

Säkerheten kommer alltid först, så ta det bit för bit, börja på en cykelbana med lite lagom lutning och öka svårigheten allt eftersom. Hjälm är att rekommendera och slidgloves kan komma till pass när du har kommit en bit på väg. Knä och armbågsskydd är aldrig fel både när du tränar in ett nytt trick eller downhill.

 

Vi har låg fraktkostnad på longboards, från 49 kr beroende på vilken betalningsform du väljer.