Sparkcykel trick åkning innebär hård slitage på utrustningen. Hoppar man och grindar mot olika föremål så nöts kickboardens alla delar. Det är åkarens ansvar att underhålla sin utrustning, annars kan en olycka lätt hända. Att justera in en sparcykel är som att stämma ett musik instrument, kräver lite träning men rätt inställd ger den en underbar upplevelse !

Innan du sticker ut och åker skall du alltid göra en snabb kontroll, en droptest och känn på hjulen att de sitter fast och spinn på hjulet så du ser att den rullar lätt samt att kullagren inte väsnas. 

Droppa kickboarden ( "droptest" ) mot marken och lyssna är den stum och utan skrammel ? Skrammlar den är det något som är loss och behöver fixas innan man sticker ut och åker !

Kolla att griptejpen har kvar struktur i ytan.

Annars är det tid att ta fram insex nycklarna och reservdelar för att  justera och byta ut slitna delar.

Det mesta kan du fixa själv direkt. Skulle skuvar gänga upp sig hela tiden då behöver dom en droppe Loctite (gänglåsning). Det sitter ofta en blå prick på gängorna men den behöver bättras på när man har åkt ett tag. Det gäller axeln för framhjulet, axeln för bakhjulet skruvarna på clampen och skruven på alla nyare compression system som SCS, IHC osv. det är den skruven som håller ihop Fork (gaffel) och Bar (styret). Då lossar du framhjulet om bulten sitter underifrån eller Clampen och Baren ( styret) om bulten sitter ovanifrån.

Det enklaste och äldsta compressionsystemet är gängad gaffel (som på alla äldre cyklar) som låses med två stora muttrar ovanpå varandra oftast 32 eller 34 mm. Gängad kompression är lite svårare att justera så du får den att snurra lätt utan glapp och kräver dessutom specialnycklar.

Behöver du byta griptejp måste du först få av den gamla. Sitter den hårt så skall du ta en varmluftspistol eller hårfön och värma den först och dra en bit och sen värma igen och dra. Tänk på att det blir mycket varmt så använd handskar när du gör detta.

Om du vill uppgradera din kickboard / sparkcykel med nya komponenter som Bar, Fork, Clamp, Compresion osv. så måste du först ta reda på vad du har SCS, HIC, osv. Behöver du starnut i styret eller forken ? Massor att kolla upp innan du köper något.

Vill du byta till större hjul typ 110mm om du kör 100mm kolla då att det finns plats för större hjul. Allt måste kontrolleras och mätas annars står du där med prylar som inte passar. Mer om hjul och kullager hittar du under den rubriken.

Även delar som Pegs kräver mätning så dom passar in och att axlar har rätt längd.