Hur man väljer och ställer in snowboard-bindningar rätt i tre enkla steg.

Steg 1 om du har en bräda kolla vilken typ av montering som den kräver. Monteringsmönster hur gängorna i brädan sitter eller om den har en Channel (box för mutterbricka ) för bindningar finns i lite olika alternativ, nämligen 4x4, 3D samt Channel (kanal). Fyra skruvar, tre skruvar eller två skruvar för att fästa bindningen. De flesta bindningar passar idag till alla varianter, det är egentligen ingen skillnad, utan Burton valde egna mönster för att inte konkurrenterna skulle kunna sälja sin bindningar till Burtons brädor men det har bindningsfabrikanterna löst på lite olika sätt så du kan välja ganska fritt.

Steg 2 Ta dina boots och sätt dom i bindningen, dom skall glida in direkt annars är bindningen för liten. Det vanliga är att bindningar finns i tre storlekar S, M och L ibland även XL. Man kontrollerar att att det är bara några mm mellan hälen på booten och hälen på bindningen. Är det för mycket glapp typ 10 mm då är bindningen för stor och du skall välja en storlek mindre.

Steg 3 Ställ in banden så vadderingen är centrerad på booten. Straps kan justeras i längd ofta på båda sidor. Ställ in vinkeln på bakkappan så den följer vinken på skaftet på dina boots.

 

Bindningar är den del som ger hälgreppet mot brädan, det finns två alternativ:

Båda har sina för och nackdelar.

1. Vanlig buckle bindning med två straps 

På bucklebindningar är CAP strap ett måste idag.

CAP strap är det främre pumpspännet som man numera sätter fram på bootsen och pumpar foten bakåt istället för nedåt. Detta ger ett betydligt bättre hälgrepp och bästa hälgreppet ger bästa åkningen. Bucklebindningen måste många sitta ner för att få ihop innan de åker ner och även ta av handskarna, i alla fall om du har tumvantar. Spännena kan du dock justera individuellt så du får just den inställning som känns bäst. Buckle bindningen är mer öppen från övre spännet så den är lättare att tweeka (gå i sidled ) om du håller på med trick och roterar.

2. Flow ( bakinstig ). 

Flow bakistig däremot är bäst om man inte vill sitta ner mellan varje åk.

Inställningarna gör du en gång och sen är det bara att fälla upp och ner Highbacken (bakkappan) och det kan du göra medan du åker.  Så du kan sparka i bakre foten redan innan du nått toppen och sen bara fälla upp låset på "highbaken" (bakkappa) och åka iväg. Du slipper sitta ner och du hinner åka fler åk per dag. Alltid samma inställning.