Tricksparkcykel

Historia.

Tricksparkcykel, Kickbikes, Trick Scooter, kärt barn har många namn och det är en gammal produkt som säkert har funnits i över 100 år, med 2 eller 4 hjul och samtidigt den nyaste av actionsporter om man ser till produktutvecklingen.

(Dom absolut första skateboardsen hade styre, där plattformen och styret var byggda helt i trä. Senare togs styret bort och det blev mer likt dagens skateboards.)

Sparkcykel / kickbikes utvecklades i en annan riktning och tillverkades allt mer i metall och med större hjul och bara två stycken. I slutet av 90 talet fick kickbikes ett uppsving och nu tillverkades de i aluminium och i ett kompaktare utförande samt hopfällbara, fortfarande mest för att sparka sig runt med. Men en del åkare tog med dom till skateparken och testade att tricka med dom. Sen har utvecklingen gått fort ! Vill du veta vilka detaljer som skiljer dom olika sparkcyklarna åt, vilka modeller som är bäst i test och mest värde för din pengar, billigast att äga i det långa loppet, så skall du fortsätta läsa här :

Var skall jag köpa tricksparkcykel / kickbike och vad skall jag tänka på ?

1. Köp hos en specialbutik som monterar, lagar, kapar och har reservdelar i lager om du behöver hjälp. Top12 är en äkta fullsoreterad kickbike butik med reservdelar och egen verkstad, inte som Stadium, Intersport och XXL med några få modeller och inga reservdelar, alltid till bästa pris på sparkcyklar. Vi har tricksparkcyklar för barn, juniorer och vuxna åkare. Inga leksaker utan fullblods kickbikes för kräsna åkare som vill utvecklas i sin sport.

De flesta sparkcyklar vi säljer är byggda för trick, allt är extra förstärkt och specialdesignat för trickåkning. Det blir av naturliga skäl stora krafter när man hoppar och "grindar" mot metall och sten eller gör trick med en kickboard och landar på asfalt eller betong. Ingen sätter alla trick perfekt utan hjul, axlar styren osv får ta en hel del smällar. Delar nöts upp och därför kan man byta alla delar såsom kullager, styre, bromsar, hjul, griptejp osv. Alla som åker mycket vet att underhåll av en kickboard är a och o och något som varje åkare måste behärska för att få bra åkning. Det har även med åkarens säkerhet att göra, alla bultar skall kontrolleras och justeras vid behov innan dagens åkning. Kullager skall underhållas och smörjas vid behov för att få en lång livslängd och bra rull. Kickboards är inte byggda för att köras i vatten, skulle den bli blöt skall hjulen monteras av och torkas samt kullagren smörjas in efter att dom har torkat. 

Sparkcyklar passar åkare, tjejer som killar från ca 8 år och till fullvuxna åkare med upp till 100 kilos kroppsvikt. Men det finns skillnader på olika modeller.

Skall du tricka mycket speciellt spinntricks och avancerad åkning med hopp och grinds så är vikten av stor betydelse. Marknadens lättaste trick sparkcyklar väger strax under 3 kilo.

Det man skall undvika att köpa är sparkcyklar utan integrerad " headset ". ("none integraded"). Detta är det enklaste och billigaste och äldsta sättet att tillverka på. None integraded kan duga till riktigt små lätta barn som bara rullar runt på en sparkcykel, men är inget man kan serva och väldigt svåra att justera till rätt spinn när de väl blivit glapp i headsetet. Lösa delar till none integraded kan man inte få tag på då alla har lite olika mått och delar, som en sprängskiss visar. Tyvärr ser vi ofta dessa sparkcyklar med "none integraded headset" säljas till ett relativt högt pris (över 700 kr) och vi vill avråda från att köpa dessa av de anledningar som vi skriver om ovan. Sen säljs de även med plastnav i hjulen och dessa tål inte trick de minskar även på urethanet som ger bra grepp och slitstyrka.

Tre huvudgrupper.

1. Tricksparkcykel för ca. 1000 kr är den nivå där man får en produkt värd namnet. Integraded headset och ett lättjusterat IHC compression. Den är tålig och välbyggd byggd i rätt aluminium legering och noggranna svetsningar ger lång livslängd. Fälgar i aluminium istället för plast, med större inblandning av urethane i hjulets åkyta, tätade abec 9 kullager för snabbare rull.  Kompression som är enkel snabb och lätt att justera IHC, ICS. Väger ca 3.500 gram

2. Tricksparkcykel för ca 2000 kr, här hittar du dom lättaste tricksparkcyklarna som är mest lätt trickade och lämpade för spinntricks. Naturligtvis med riktigt bra setup och oftast stilrena i design också såsom neochrome detaljer. Varumärken såsom Ethic, Kota, Flavor, Blunt. Väger under 3000 gram. IHC, ICS eller SCS kompression. Här det det inte längre bockad plåt-framgaffel utan CNC fräst framgaffel ur ett stycke aluminium. Detta ger kombinationen av överlägsen styra och låg vikt.

3. Tricksparkcykel för ca 2500 - 7000 kr, här är det bara dom bästa delarna och materialen som har använts, från dom hetaste varumärkena. Lite kraftigare byggd och väger därför lite mer för att tåla dom högsta hoppen och svåraste tricken även av en fullvuxen åkare. SCS kompression. Väger ca 4.000 gram. 

Vilken storlek på trickspark skall jag välja ?

Styret skall vara ungefär mitt på åkaren kring naveln när man står med fötterna på marken på var sida om plattformen (decket ). Är styret i ansiktshöjd så måste den kapas annars är det lätt att gör illa sig.

Bredden på styret brukar vara ungefär samt som axelbredden hos åkaren.

Avancerade åkare som hoppar högt och grindar mycket brukar välja en kraftigare sparkcykel som väger ca 4 kilo. Annars är det lättare att tricka och göra spinntricks med en lättare sparkcykel speciellt för dom mindre och lättare åkarna 5 - 12 år med en lättare sparkcykel de lättaste väger strax under 3 kilo kompletta.

2. Innan du börjar åka gör en "drop test".

1. Håll sparkcykeln i styret och släpp den mot marken. Den skall vara stum och utan skrammel.

2. Om den skramlar då är något fel och du får ta fram dina insex nycklar.

3. Kontrollera framhjulet, bakhjulet clampen och bromsen.

Om den fortfarande skramlar när du dragit åt allt då är det förmodligen kullagren som behöver bytas.

3. Vilka hjul är bäst och hur byter man kullager ?

Det finns två huvudtyper av hjul, de med plast fälg och de med aluminium fälg. För trick avråder vi plast kärna dom tål helt enkel inte dom smällar som de får när man hoppar och trickar. Absolut skall plasthjul inte finnas på tricksparkcyklar med pris över 700kr. Du skall välja en tricksparkcykel med aluminium fälg. Det finns huvudsakligen två storlekar på hjul 100 och 110 mm i diameter. Mindre hjul accelererar fortare och större hjul har lite högre topfart. 

Man slår ut kullager från avigsidan med drivdon och en hammare. Sedan pressar man in nya kullager med en kullager-press då kullager är ömtåliga från sidan och blir lätt förstörda om man försöker slå in dom i hjulet.

Idag kan man precis som med skateboards bygga ihop sin egen kickboard, med olika komponenter från olika märken. Men tänk på att många mått är olika så mät noga innan du köper delar det finns ofta fler än ett sätt att montera ihop delar. För att t.ex. hålla ihop framgaffel med styret används kompression system som SCS (standard compression system), HIC (hidden internal compresson system), ICS ( internal compression system) och även den klassiska gängade kompressionen som på en vanlig cykel. Dessa system är inte kompatibla med varandra och därför måste du veta vilket som passar just din kickboard innan du köper delar som fork, clamp, bar och headset så att de kommer att passa ihop.

Deck kallas forfarande den delen man står på, en plattform som är byggd för att grindas och landas från hög höjd utan att ändra form eller gå sönder.

Hjulen finns i storlekarna 100 mm eller 110 mm. Stora hjul går fortare, medan mindre hjul accelererar snabbare och ger bättre kontroll. Alla kickboards får dock inte plats med 110 mm hjul så kolla detta innan du köper nya. 

Kullager är ganska lika när dom är nya, abec5 kan det stå på många men det är materialet som skiljer dom åt. Dom bästa är mycket dyrare för dom är tillverkade i hårdare stål och behåller sin fina precision (abec) mycket längre. Dom absolut vassaste har keramiska kulor, för de är ännu hårdare. Mellan lagren kan det sitta en spacer, för att hålla exakt avstånd och för att klara sidobelastning bättre. Storleken på kullager är standardiserad så alla märken passar till alla kickboards. 

Det bakre hjulet har en broms som är fäst i decket. Det finns två typer, en standard med fjäder som kan vara lite känsligare och en med flex som är tåligare. Tvärbromsa / sladdbromsa inte, låser du hjulet och sladdar så blir det "flatspots" och hjulet är inte åkbart längre. Använd istället hälen att pressa mot bromsen så du får lagom tryck på hjulet.

4. Hur kapar man ett styre och vilken storlek ?

Styret höjd och bredd hör ihop med åkarens storlek. Styrets höjd skall vara vid åkarens midja eller lägre. ( om det är högre behöver den kapas ).

Styrets bredd skall vara ungefär samma åkaren axelbredd. Så när åkaren står på kickbiken så skall man ha raka armar mot handtagen sticker dom ut bredare så skall styret kapas på båda sidorna.

Styret, som naturligtvis är extra förstärkt har dämpande handtag för att fånga upp smällar.

5. HEADSET / kullager / framgafflar samt clamps.

Headset är den del som håller kullagren och centrerar styret "bar". Styret och framgaffeln monteras samman med en "clamp". Clamps finns i flera varianter, enklare gjutna och dyrare, styvare och exaktare CNC svarvade. Tänk på att "Bars" styren finns i två storlekar 28mm inner diameter (normalsize) och 32 mm innerdiameter (oversized) många av de med 32mm innerdiameter har en löstagbar "shim" hylsa som gör att de även kan användas på smalare gafflar "fork".

6. Tillbehör till din sparkcykel

Pegs är ett tillbehör som många vill använda för att underlätta trick och grinds, men tänk på att alla pegs inte passar alla märken. Kolla detta innan du väljer vilka pegs du skall köpa. Många använder bara peg på framhjulet.


Oavsett om du åker i ramper, betongytor eller bara glider runt på cykelbanor skall du alltid använda hjälm. Kör du trick är det även att rekommendera armbågsskydd samt knäskydd.

Precis som all annan sportutrustning så är de dyrare tillverkade i finare materia, väger mindre och har mer bearbetade detaljer. Men redan vid ca. 1000 kr får du en kickboard som är riktigt bra och hållbar. Väger man inte så mycket så är dessa kickboards perfekta att starta upp med. När du sen utvecklas som åkare och ställer ännu högre krav på utrustningen kan du välja att byta ut vissa delar eller köpa en ännu vassare modell.

7. Broms.

Broms till tricksparkcyklar är av typ "Flexfender". Den är både stänkskydd och friktionsbrams mot bakhjulet. Du trycker bara till den med hälen på bakre foten mjukt och försiktigt. Om du tvärbromsar med hela din kroppsvikt så kommer du få "flatspots" på ditt bakhjul och då är hjulet kass och måste bytas..

OBS ! Kickbikes är inte byggda för att köras i vatten, skulle den bli blöt skall helst hjulen monteras av och torkas samt kullagren smörjas in efter att dom har torkat. Annars rostar delarna ihop och det blir en svår och dyr reparation.

På länkarna nedan får du en mer detaljerad information om varje komponent på en komplett Trick-sparkcykel.

Sparkcykel Kompression

Sparkcykel hjul och kullager

Sparkcykel service och underhåll

Sparkcykel Headset kullager

Sparkcykel skydd