Orangutans

Longboard hjul

Teknologin bakom longboard hjul, de avgör hur snabbt eller långsamt du kör men de kontrollerar också hur bra grepp din longboard har på de olika underlagen du kör på. Mycket av specifikationerna du läser nedan har att göra med grepp/friktion för dina longboardhjul.

Vad är longboard hjul gjorda utav för material ?

Hjul till din longboard är gjorda utav polyuretan som är en förbättrad version utav gummi med olika inblandningar, detta gör dina longboard hjul otroligt slittåliga samt vibrationsdämpande och ljuddämpande. Den inre "kärnan" på ett longboard hjul är däremot oftast av hårdplast för att dina kullager ska sitta stabilt med ett jämnt tryck.

Kärnan i ditt longboard hjul

Som vi nämnde ovan så är oftast kärnan gjord utav en hårdplast men de finns även de som har en aluminium kärna och de med uretan kärna.

Aluminium kärna / nav : Mer massa för snabbare rotation på dina longboard hjul samt hårdare kärna som gör att dina kullager sitter exakt även vid avancerad "downhill", aluminium kostar lite mer att gjuta så dessa hjul kostar lite mer.

Hårdplast kärna / nav : Mindre massa är aluminium och väger mindre, den vanligaste typen när du köper hjul.

Uretan åkytan: Mindre massa än aluminium men väger dock mer än hårdplast, plast kärna är mer vibrationsdämpande än aluminium kärna och ger då för mjukare åkning.

Hur skall du välja hjul till din longboard ?

Det första man bör ta reda på innan man väljer longboard hjul är vilken storlek fungerar på din longboard. En standard storlek som brukar vara monterade på från början är 70mm hjul.

De vanligaste storlekarna ligger runt 65-75mm, Däremot finns det även longboardhjul under 60mm samt över 100mm. Dom mindre storlekarna används oftast till slalom åkning och de större för mer downhill och längre transporter.

De mindre hjulen accelererar snabbare är de stora hjulen samt väger mindre men har en lägre topphastighet. Medans de större hjulen tar lägre tid att nå topphastighet men har en betydligt högre sådan, en extra fördel på större longboardhjul är också att de rullar över ojämnheter som smågrus, grenar, ojämnheter i asfalten osv. 

Longboardhjuls hårdhet / Durometer

Longboardhjul finns i massor av olika hårdheter från mjuka till hårda hjul. Durometer på ett hjul avgör hur hårt polyuretan är i ditt hjul. Så vad innebär detta? Durometer avgör hur dina hjul kommer att greppa på ytorna du åker på. En lägre siffra kommer innebära att dina hjul kommer ha mer grepp medans en högre siffra kommer vara mer "hala" (mindre friktion), longboard hjul finns mellan 75a-100a. De vanligaste durometern på longboard hjul kommer vara mot de mjukare hållet om man jämför med skateboard hjul som nästan alltid är sten hårda. Du kommer vanligtvis välja hjul runt 75a-80a om man är ute efter hjul med bra grepp och mycket vibrationsdämpning. 80a-90a för mer freeride och downhill och slide hjul.

Formen på hjulet

Likt de vi gick igenom innan på hårdhet / Durometer så har formen på dina longboard hjul betydelse hur din åkning kommer kännas på olika underlag. En mer "fyrkantig" profil på dina hjul kommer innebära att de kommer ha mer grepp och ge mer kontroll i högre hastigheter. Medans en "rundare" profil kommer att ge mindre grepp och vara bättre för dig om du vill utöva slides.

                                                                                            

Longboard hjulets kärnas placering (hub core)

Ett longboard hjul kärna är inte alltid placerat i mitten och vart kärnan är placerad påverkar hjulets grepp och livslängd. När du kommer med lite hastighet och påbörjar en sväng så skapas ett tryck mot hjulet som absorberas utav hjulets kärna, så har vi kärnan rakt i mitten av hjulet så har vi ett balanserat hjul där vi har lika mycket uretan till höger och vänster om kärnan (kallas Centerset). Sen finns det också kärn placeringar som kallas Offset och Side set.

offset

Den vanligaste kärninställningen med kärnan är något inställd från insidan av hjulet.
De ger en fin balans mellan dragkraft och glid och rymmer ett brett utbud av ridstilar

  • Mindre grepp än centerset med mer grepp än side set
  • Vanligast hos hjul med en fyrkantig profil för mer friktion

Centerset

Här placeras kärnan helt i mitten, detta gör det otroligt lätt att byta håll på hjulet om en sida nöts ner snabbare än den andra

  • kärnan har lika mycket distans till alla hörnen
  • Slits väldigt jämnt och kan vändas 180 grader om det skulle slitas ojämnt
  • svårare att påbörja slides men man får mer kontroll

Side set

Denna kärn placeringen ligger längst inne i hjulet. Denna placering ger minst friktion och fungerar bra för slides.

  • Kärnan ligger emot insidan av kanten
  • snabbare att slita ner hjulet
  • mindre inre läpp ger mindre friktion
  • enkelt att slida med men mindre kontroll medans man gör det

Hjulen är i storlek 56 - 97 mm och relativt mjuka för att ge en behaglig gång och bra grepp, hårdhet ca 80a. Materialet skall vara urethane (mer gummilikt material) för max grepp och hållbarhet, så du inte får " flatspots " när du kör "slides", billigare hjul tillverkas i polyurethane som är ett mer plastlikt material. Två grundformer med vassa kanter samt då relativt mjuka och mycket LIP ger mycket grepp, bra vid t.ex. carving eller med runda kanter och väldigt lite LIP mer raka och centrum monterade nav för slides och då i hårdare material.

Små hjul accelerar snabbare men har en lägre toppfart. Så någonstans kring 70 mm är en bra allround storlek. 

Välj lite hårdare hjul typ 86a om du tycker om att köra "speedchecks" och "slides". De bör ha en stenhård kärna i nylon på 100 a eller så får du ha "spacers" mellan lagren eller Biltin kullager som har både "spacers och washers" inbyggda !  Detta för att det blir stora påfrestningar på kullagren, vi snackar i extrema förhållanden om farter på upp till 100 km/tim. Abec11, modell Centrax, har hastighetsrekordet på 113 km/tim. De som tävlar i downhill nerför serpentinvägar får kompromissa med ett lagom stort hjul ca 75 mm och lagom brett hjul med en hel del LIP för att bibehålla en hel del grepp när dom slidar sig genom kurvorna.