Många undrar varför man måste valla och slipa skidor och snowboards ?

Om belaget är torrt och full av repor samt stålkanten full av jack från stenar eller rostig efter sommarens förvaring så kommer det att bromsa i varje sväng när du åker och du blir mycket tröttare i benen på eftermiddagen, det är då dom onödiga vurporna kommer. Vi vallar och slipar inte i första hand för farten utan för att varje sväng skall gå så lätt som möjligt så dina ben är mycket piggare hela dagen.

1. Belaget (undersidan på dina skidor/snowboard) måste vara plant och mättad med valla. Repor i belaget efter stenkörning skall läggas i med belagstav antingen genom att elda på staven så den börjar brinna och då hålla den så nära belaget att den får en blå låda och då droppar belag i skadan. Den skall inte brinna med stor gul låga och sota då får den för mycket syre och det nya smälta belaget blir förstört. Ett bättre alternativ är att använda smältpistol. När det nya belaget svalnat så tar man en surfomer eller vass kniv och skär av eventuell överflöd för att sedan sicklas med en stålsickel eller helst planslipas i slipmaskin.

2. Stålkanten på undersidan levereras från fabrik slipad 90 grader men den skall helst vara hängd mellan 0,5 upp till 2 grader , beroende på typ av skida eller bräda, så den hugger mindre, sidokanten skall vara så vass som möjligt och därför helst vara vässad i 88 grader (tävlingsåkare kan köra på 86 grader ), all rost skall slipas bort. Först då kan du få stålkanten att bita mot snö och is och glida lätt mot underlaget.Så även hen helt ny skida eller snowboard blir bättre om du lämnar in den direkt för att åtgärda detta.

Här nedan får du lite tips hur du själv kan slipa och valla belaget och stålkanterna på din bräda eller på dina skidor.

Bor du i skåne och vill ha hjälp så har vi en fullservice verkstad som fixar allt åt dig ! Vi finns 15 minuter norr om Malmö längst motorvägen med friparkering. Vi planslipar belaget och slipar sidokanten 88 grader samt hänger stålkanten på undersidan 0,5 till 2 grader så den blir mer huggfri sen vallar vi belaget med miljövänlig alltemperaturvalla som är biologiskt nedbrytbar samt sicklar och polerar belaget så den får en perfekt struktur.   

Sidokanten stålkanten från sidan.

För att slipa stålkanterna själv behöver du en kantfil med handtag. Placera den breda plaststödet mot belaget och dra långa svepande drag från nose till tail. Upprepa tills sidokanten är jämn vass och fin. Vässa inte för mycket längst fram och längst bak, låt dom 5 - 20 cm vara lite rundare och du kan med fördel ta bort den skärpan med ett bryne eller diamantgummi framförallt om du inte åker så ofta eller i början av säsongen.

Det är endast sidokanten som du kan fila med en sådan kantfil som har ett handtag. Det finns oftast två vinklar att välja på 88 och 90 grader (står på den sidan man väljer), vill du ha ännu vassare använd 88 grader sidan. Från fabriken levereras 90 grader. Även själva filen brukar ha två sidor en grov och en fin. Börja med den grova och avsluta med den fina.

Stålkantens undersida mot belaget.

Behöver stålkanten slipas på undersidan så har du nog en del jack även i belaget och då bör du lämna in den och få repor lagade och  belaget planslipad samt också få stålkanten hängd 0,5 - 3 grader på undersidan. Man hänger kanten för att den inte skall styra och hugga när du vill att den skall gå rakt fram, t.ex. på en transportsträcka. Dom ofrivilliga huggen kan lätt orsaka en vurpa med skador som följd och det vill man ju undvika.

Hur du finjusterar en nyslipad skida / snowboard så den passar just din åkning och dina snöförhållanden. 

Stålkanten från sidan. ( sidokanten )

En helt ny skida eller snowboard slipas sidokanten 90 grader från fabrik. Detta är en standard-slipning som är allround och fungerar ok när den är ny, men som redan efter en kort tids användning inte riktigt räcker till för att ge ett bra grepp när snön är hård och isig. Efter en veckas åkning kan egget ha blivit så pass rund att man sladdar mycket mer än önskvärt på isiga partier. 

Piståkare vill ha mer grepp, normalt vässar man idag 88 grader för längre varaktighet och mer grepp. Beroende på din erfarenhet, träning och åkskicklighet så skall du själv anpassa hur aggressivt du vill att stålkanten  skall uppföra sig ( gäller även en stålkant som är slipad i 90 grader ) genom att ta ner skärpan på en nyslipad stålkant. Det är dom första och sista 5 till 20 cm på stålkanten vid åkytan ( den delen som har kontakt mot snön ) som du kan vilja justera när den är nyslipad och det gör du enkelt genom att dra några gånger fram och tillbaka med ett metallföremål typ en skruvmejsel ( finns oftast vid liften ). Detta är en personlig preferens och när du väl dragit av skärpan längst fram och längst bak kan den bara fås tillbaka genom en ny slipning. Så börja försiktigt med att runda av t.ex. 5 cm och testa dig fram tills du hittar det som känns bäst för dina förhållanden. Genom att ta ner skärpan så blir det lättare att initiera svängen och att ta sig ur en sväng, mer förlåtande och mindre krävande om man vill uttrycka det så. 

Stålkanten från undersidan vid belaget. 

Från fabriken är undersidan av stålkanten slipad plan jämns med belaget 90 grader. Vi hänger istället stålkanten på undersidan 0,5 upp till 2 grader uppåt beroende på typ av skida. Detta ger en mer huggfri åkning när du t.ex. åker en transportsträcka. 

Kantfil

(Dakine Edge File)

Vi vallar med biologiskt nedbrytbar all temperatur valla från HERTEL.

Hertel wax

 Hertel all temp. wax

Att valla belaget är det viktigaste du gör för din utrustning och din åkning, oavsett om det är snowboard, alpinskidor, längdåkningsskidor eller snowskate.

När du köper en ny bräda eller ett par skidor så är de vallade från fabrik, men redan efter några dagars åkning ( beroende på förhållandena ) börjar vallningen försvinna och belagets porer blottas och börjar torka ut. Då är det dax att lägga på ny valla. Friåkare vallar egentligen inte för fart utan för sväng. En bräda eller skida som är vallad svänger mycket lättare, känslan av en superlättsvängd snowboard eller skidor betyder allt för din åkning. Du blir mer exakt i dina skär, du blir inte lika trött i benen och allt blir roligare !

Det finns många och lite olika anledningar att valla beroende på vad det är du åker, snowboard, alpinskidor, längdåkningsskidor eller snowskate, men för alla är det helt avgörande med vallning för att du skall åka så bra som möjligt.

När det gäller utförsåkning för nöjes skull, är det inte i första hand för hastighet man vallar ( även om det är kul att glida ifrån polarna på transporsträckorna ) .

P-tex (plast) belag glider oftast bra mot snö speciellt kring 0 grader. Men snön och temperaturen varierar väldigt mycket från toppen till dalen och från morgon till kväll. Man märker otroligt stora skillnader i åkningen och då framför allt i svängen. Brädan / Skidan kan bli riktigt trög i sväng och då måste du jobba hårdare och du blir fortare trött. Du märker också hur brädan / skidan kan suga fast när du åker mellan olika typer av snö och då är det inte ovanligt med en ofrivillig vurpa och i värsta fall med skador som följd. Allt detta vill du slippa och det gör du genom att valla åkytan ofta.

Hertel Super Hot Sauce använder sig av en helt unik formula, andra vallor använder parafin för att matcha hårdhet mot temperatur och fuktighet. Hertel använder micro-kapillär formula med patenterade tensider som fungerar i alla temperaturer.


 Hur du applicerar :


1. Varmvallning med vallajärn eller strykjärn. Smält ut vallan lägst med skidan / brädan, pressa hårt och håll vallajärnet i konstant rörelse så det blir ett tunt lager. Låt svalna i 5 minuter och sen sicklar du av överflödet med sickel eller bil-fönsterskrapa. Avsluta med att polera med papper eller microduk.
2. Kallvallning gnid in och polera med microduk eller scotchbrite.

 BURTON SICKEL 

 

Hur du vallar skidor och snowboards i fyra enkla steg med vallajärn.

1. Ta ett vallajärn, eller ett strykjärn (ej ångstrykjärn ) smält ut vallan på belaget så det blir jämt och tunt. Vallan får inte börja ryka då är järnet för varmt. Stanna aldrig upp med järnet håll den hela tiden i rörelse så du inte bränner belaget. Tryck hårt så vallan blir så tunn som möjligt då blir det lättare och sickla och polera.

2. Låt svalna ca 5 minuter 

3. Sen sickla av med en plast skrapa, typ en is-skrapa som man har till bilfönster.

4. Avsluta med att polera med borste eller polerduk, tygbit, microduk eller papper, för struktur ( struktur är microskåpiskt små repor / ojämnheter i vaxet som ger utrymme för vattenfilmen som skall passera när du åker, rätt struktur får du om du polerar belaget från nos till tail )  och sen är det klart.

Här gäller det att mätta belaget så porerna täpps igen och att sickla bort allt överflöd och avsluta med att polera upp ytan med en struktur, så du får en perfekt åkyta.

Tips, när säsongen är över är det bra att valla in belaget och stålkanten så den inte torkar ut och rostar. Lika tunnt som vanligt men du behöver inte sickla bort överflödet nu. Innan den nya säsongen börjar, värmer du vallan på belaget åter med vallajärnet och låter vaxet svalna ca 5 minuter, sen sicklar du av överflödet som vanligt och avslutar med en polering.

Allt detta och lite till kan vi naturligtvis även fixa åt dig i vår verkstad, om du bor i Skåne. Vi har skidserive och snowboardservice, skidslipning och vallning.

Vola Valla Järn

 vallajärn 

Mer information om snowboards ;Snowboards