Vallning

Många undrar varför man måste valla och slipa skidor och snowboards? Här får du bra beskrivningar om skidservice, vallning och slipning av skidor samt snowboards.

Nya skidor och snowboards vaxas på fabriken efter tillverkningen. Denna mjuka valla rullas på med friktion och är tänkt som ett skyddande lager så belaget inte torkar ut när de är lagrade. Det går att åka på denna valla men varar bara några timmar. Vi rekommenderar att du lämnar in dina nya skidor eller din nya snowboard för att slipa bort denna transportvalla och göra en IR vallning.

Om belaget på din snowboard eller skidor är torrt och fullt av repor samt stålkanten är full av jack från stenar eller att den är rostig efter sommarens förvaring, så kommer den att bromsa i varje sväng när du åker och du blir mycket tröttare i benen på eftermiddagen och det är då dom onödiga vurporna kommer. Vi vallar och slipar inte i första hand för farten utan för att varje sväng skall gå så lätt som möjligt, så dina ben är mycket piggare hela dagen.

1. Belaget ( undersidan på dina skidor/snowboards) måste vara plant och mättad med valla.

Belaget består av extruderad plast, alltså plastgranulat som värms upp och  smälts ner och pressas genom en form. När plast värms upp expanderar molekylerna och vid rätt temperatur så glider molekylerna isär och plasten blir flytande. När plasten sedan pressas genom en form och kyls ner så binds åter molekylerna ihop och plasten krymper. Detta vill vi utnyttja när vi vallar, så rätt metod är att använda IR (infraröd värme) som penetrerar belagets molekyler på djupet och får molekylerna att expandera. När vi sedan smälter ner valla med nanopartiklar så sjunker de ner djupare i belaget och när belaget svalnat så har valla fångats djupare ner i belaget och kommer att vara längre (upp till 5 ggr längre). Vi använder den hårdaste vallan till detta moment. Sen kan vi ytvalla med en mjukare valla ovanpå den hårda vallan om temperaturen så kräver. Den mjukare vallan sitter naturligtvis inte lika bra men den är lätt att fylla på då man till och med kan gnida in en mjukare valla och eventuellt polera lite.

Att bara använda ett vallajärn räcker inte för att få en vallning som räcker länge,  med vallajärn så smälter man mest vaxet och bara det översta lagret på belaget blir lite varmt men inte tillräckligt för att vallan skall penetrera ner på djupet och stanna kvar i belaget.

Repor i belaget efter stenkörning skall läggas i med belagstav antingen genom att elda på staven så den börjar brinna och då hålla den så nära belaget att den får en blå låga, då smälter även belaget i skadan. Den skall inte brinna med stor gul låga och sota för då får den för mycket syre och det nya smälta belaget blir förstört, belaget skall rinna ner inte droppa. Ett bättre alternativ är att använda smältpistol. När det nya belaget svalnat så tar man en surfomer eller vass kniv och skär av eventuellt överflöd för att sedan sicklas med en stålsickel eller helst planslipas i slipmaskin. Belaget skall vallas och för bästa resultat och livslängd skall vallan appliceras med IR ( infraröd värme ). Då öppnas belagets porer och vallan tränger djupare ner i belaget, detta ger en tåligare vallning som varar längre.

2. Stålkanten på undersidan vid belaget levereras från fabrik, slipad i 90 grader mot sidokanten. Men den skall helst vara hängd mellan 0,5 upp till 2 grader på undersidan, beroende på typ av skida eller bräda, så den hugger mindre. Sidokanten alltså kanten på utsidan skall vara så vass som möjligt och därför helst vara vässad i 88 grader (tävlingsåkare kan köra på 86 grader) och all rost skall slipas bort, först då kan du få stålkanten att bita mot snö och is och glida lätt mot underlaget. Så även en helt ny skida eller snowboard blir bättre om du lämnar in den direkt för att åtgärda detta.

Här nedan får du lite tips på hur du själv kan slipa och valla belaget och stålkanterna på din bräda eller på dina skidor.

Bor du i Skåne och vill ha hjälp så har vi en fullservice verkstad som fixar allt åt dig! Vi finns 15 minuter norr om Malmö, längs motorvägen och med friparkering. Vi planslipar belaget och slipar sidokanten 88 grader samt hänger stålkanten på undersidan 0,5 till 2 grader så den blir mer huggfri och sen vallar vi belaget med en  miljövänlig alltemperatur valla som är biologiskt nedbrytbar samt sicklar och polerar belaget så den får en perfekt struktur.   

Sidokantens stålkant från sidan.

För att slipa stålkanterna själv behöver du en kantfil med handtag. Placera det breda plaststödet mot belaget och dra långa svepande drag från nose till tail. Upprepa tills sidokanten är jämn, vass och fin. Vässa inte för mycket längst fram och längst bak, låt dom 5 - 20 cm vara lite rundare och du kan med fördel ta bort den skärpan med ett bryne eller diamantgummi, framförallt om du inte åker så ofta eller i början av säsongen.

Det är endast sidokanten som du kan fila med en sådan kantfil som har ett handtag. Det finns oftast två vinklar att välja på 88 eller 90 grader (står på den sida man väljer), vill du ha ännu vassare använd 88 grader sidan. Från fabriken levereras 90 grader. Även själva filen brukar ha två sidor, en grov och en fin. Börja med den grova och avsluta med den fina.

Stålkantens undersida mot belaget.

Behöver stålkanten slipas på undersidan så har du nog en del jack även i belaget och då bör du lämna in den och få repor lagade och  belaget planslipat samt också få stålkanten hängd i 0,5 - 3 grader på undersidan. Man hänger kanten för att den inte skall styra och hugga när du vill att den skall gå rakt fram, t.ex. på en transportsträcka. De ofrivilliga huggen kan lätt orsaka en vurpa med skador som följd och det vill man ju undvika.

Hur du finjusterar en nyslipad skida / snowboard så den passar just din åkning och dina snöförhållanden. 

Stålkanten från sidan (sidokanten).

På en helt ny skida eller snowboard så slipas sidokanten i 90 grader från fabrik. Detta är en standard-slipning som är allround och fungerar ok när den är ny, men som redan efter en kort tids användning inte riktigt räcker till för att ge ett bra grepp när snön är hård och isig. Efter en veckas åkning kan egget ha blivit så pass rund att man sladdar mycket mer än önskvärt på isiga partier. 

Piståkare vill ha mer grepp, normalt vässar man idag i 88 grader för längre varaktighet och mer grepp. Beroende på din erfarenhet, träning och åkskicklighet så skall du själv anpassa hur aggressivt du vill att stålkanten  skall uppföra sig (gäller även en stålkant som är slipad i 90 grader) genom att ta ner skärpan på en nyslipad stålkant. Det är dom första och sista 5 till 20 cm på stålkanten vid åkytan (den delen som har kontakt mot snön) som du kan vilja justera när den är nyslipad och det gör du enkelt genom att dra några gånger fram och tillbaka med ett metallföremål typ en skruvmejsel (finns oftast vid liften). Detta är en personlig preferens, (duktiga åkare vill ha skärpa längst hela stålkanten så de använder sig inte av detta knep). När du väl dragit av skärpan längst fram och längst bak så kan den bara fås tillbaka genom en ny slipning. Så börja försiktigt med att runda av t.ex. 5 cm och testa dig fram tills du hittar det som känns bäst för dina förhållanden. Genom att ta ner skärpan så blir det lättare att initiera svängen och att ta sig ur en sväng, mer förlåtande och mindre krävande om man vill uttrycka det så. 

Stålkanten från undersidan vid belaget. 

Från fabriken är undersidan av stålkanten slipad plan jämns med belaget i 90 grader. Vi hänger istället stålkanten på undersidan 0,5 upp till 2 grader uppåt beroende på typ av skida. Detta ger en mer huggfri åkning när du t.ex. åker en transportsträcka. 

Kantfil

(Dakine Edge File)

Vi vallar med biologiskt nedbrytbar, all temperatur valla, utan giftiga fluorcarboner !

GlideNano

Att valla belaget är det viktigaste du gör för din utrustning och din åkning, oavsett om det är snowboard, alpinskidor, längdåkningsskidor eller snowskate.

När du köper en ny bräda eller ett par skidor så är de vallade från fabrik, denna valla är mjuk och rullad på med friktion och egentligen bara avsedd att skydda belaget från uttorkning under förvaring, du kan åka på den vallan men redan efter några timmars åkning (beroende på förhållandena) börjar vallningen försvinna och belagets porer blottas och börjar torka ut (oxidera). Då är det hög tid att lägga på ny valla. Vi rekommenderar dock att du lämnar in din nya bräda för vallning så vi gör en IR behandling och grundar med extra hård NANO valla som ger upp till 40 % mindre friktion än vanlig paraffinvax. Vallan finns i tre hårdheter HÅRD för IR vallning  och mycket kalla temperaturer. MEDIUM för ytvallning och temperaturer närmare 0 grader celsius samt MJUK ytvalla för vårsnö och varma dagar.

Friåkare vallar egentligen inte för fart utan för sväng. En bräda eller skida som är vallad svänger mycket lättare, känslan av en superlättsvängd snowboard eller skidor betyder allt för din åkning. Du blir mer exakt i dina skär, du blir inte lika trött i benen och allt blir roligare!

Det finns många och lite olika anledningar att valla beroende på vad det är du åker, snowboard, alpinskidor, längdåkningsskidor eller snowskate, men för alla är det helt avgörande med vallning för att du skall åka så bra som möjligt.

När det gäller utförsåkning för nöjes skull, är det inte i första hand för hastigheten man vallar (även om det är kul att glida ifrån polarna på transportsträckorna).

P-tex (plast) belag glider oftast bra mot snö -10 grader och lägre. Men snön och temperaturen varierar väldigt mycket från toppen till dalen och från morgon till kväll. Man märker otroligt stora skillnader i åkningen och då framför allt i svängen. Brädan/ skidan kan bli riktigt trög i sväng och då måste du jobba hårdare och du blir fortare trött. Du märker också hur brädan/skidan kan suga fast när du åker mellan olika typer av snö och temperaturer mellan -10 grader och 0 grader och då är det inte ovanligt med en ofrivillig vurpa och i värsta fall med skador som följd. Allt detta vill du slippa och det gör du genom att valla åkytan ofta.

 Hur du applicerar i rätt ordning :

IR behandling


1A. Varmvallning med IR (infraröd) öppnar porerna på plastbelaget och låter vallan tränga in djupare i belaget och på det viset behåller belaget vallan längre. Här skall man välja den hårdaste COLD vallan, som är den för de kallaste temperaturerna.

 1B. Varmvallning med vallajärn eller strykjärn. Smält ut vallan, här använder man de mjukare medium-vallorna eller mjukaste WARM vallorna , längst med skidan/brädan, pressa hårt och håll vallajärnet i konstant rörelse så det blir ett mycket tunt lager. Låt svalna i 5 minuter och sen sicklar du av överflödet med sickel eller bil-fönsterskrapa. Avsluta med att polera med papper eller microduk.

2. Kallvallning, att gnida på valla och här används mjuka till flytande vallor och polera efter med microduk eller scotchbrite.

 BURTON SICKEL 

 

Hur du vallar skidor och snowboards i fyra enkla steg med vallajärn.

Detta steg fungerar bäst om du har ett belag som redan är IR behandlad med en hård valla.

1. Ta ett vallajärn och en MEDIUM eller mjuk WARM valla, eller ett strykjärn (ej ångstrykjärn) och smält ut vallan på belaget så det blir jämnt och tunt. Vallan får inte börja ryka, då är järnet för varmt. Stanna aldrig upp med järnet utan håll den hela tiden i rörelse så du inte bränner belaget. Tryck hårt så vallan blir så tunn som möjligt för då blir det lättare att sickla och polera.

2. Låt svalna ca 5 minuter 

3. Sen sickla av med en plastskrapa, typ en is-skrapa som man har till bilfönster.

4. Avsluta med att polera med borste eller polerduk, tygbit, microduk eller papper för struktur, struktur är microskåpiskt små repor/ojämnheter i vaxet som ger utrymme för vattenfilmen som skall passera när du åker. Rätt struktur får du om du polerar belaget från nos till tail  och sen så är det klart.

Tips: när säsongen är över är det bra att valla in belaget och stålkanten så den inte torkar ut och rostar. Lika tunnt som vanligt men du behöver inte sickla bort överflödet nu. Innan den nya säsongen börjar så värmer du åter vallan på belaget med vallajärnet och låter vaxet svalna ca 5 minuter, sen sicklar du av överflödet som vanligt och avslutar med en polering.

Allt detta och lite till kan vi naturligtvis även fixa åt dig i vår verkstad, om du bor i Skåne. Vi har skidservice och snowboardservice, skidslipning och vallning.

Vola Valla Järn

 vallajärn 

Mer information om snowboards ;Snowboards