Till en sparkcykel; trick-kickbike finns det i huvudsak bara två storlekar på hjul 100 och 110 mm.
Större hjul har något högre toppfart medans mindre hjul accelererar snabbare. 110 mm hjul passar dock inte på alla kickboards då gaffeln eller decket kan vara byggd för 100mm. Åkytans material är urethane som finns i en rad olika kvalitéer men hårdheten är ganska lika även hjulets åkyta har olika former från rund till platt för att ge olika mycket kontaktyta och friktion. Fälgen som åkytan monteras på kan vara i plast eller aluminium, plast flexar lite mer men är billigare att tillverka, så det hittar du bara på billigare kickboards. Aluminium är stummare och lättare så alla topmodeller använder aluminium fälg. I fälgen pressas två kullager och ofta även en spacer mellan lagren för att hålla dom i exakt rätt possition.
På grund av sportens natur med hopp och trick så tar en tricksparkcykel och dess olika delar emot många smällar, detta då ingen åkare sätter alla trick. Missar man t.ex. en ” tailwhip " så slår hjulet i marken från sidan och detta skadar vulkaniseringen och urethanet (åkytan). Detta är inte ett fabrikationsfel. Detta gäller alla hjul oavsett om den kostar 200 kr eller 600 kr. Vi har nog haft procentuellt fler dyra hjul som har slagits sönder än billiga hjul men det beror nog mer på att fler duktiga åkare väljer de dyrare hjulen.
Kullager på en trick sparkcykel får mycket stryk, det hör till åkningen. De är känsliga för smällar, smuts och vatten.
De behöver underhåll / rengöring då t.ex. oljan torkar ut och behöver ersättas.
Är man händig kan man försiktigt ta bort skölden som är på sidan av kullagret.
Axlar, bultar griptejp är andra delar som behöver kontinuerligt översyn.
Kullagren är pressade in i hjulet och svåra att få ut. Därför används oftast kullager tätade med gummipackningar så kallade underhållsfria ( men även dessa tar slut förr eller senare ) och det går faktiskt att försiktigt ta bort tätningen rengöra och olja in även dessa tätade kullager om man vill.
Skulle åkytan vara bra på hjulet så kan man byta kullagren med en hammare och ett drivdorn eller kraftig mejsel. Man behöver stöd på båda sidor om kullagret typ två träklossar sen bankar man ut lagren från avigsidan och vänder hjulet på och slår ut den andra lagret. Det krävs en hel del kraft. Du fixar en enkel (bult, brickor och mutter) kullagerpress så du kan pressa in kullagren, som är mycket ömtåliga för tryck från sidan, så det är lätt att förstöra dom man man t.ex. försöker att banka in dom.
Kullager finns en uppsjö av olika ( dock alltid samma storlek till både sparkcyklar, skateboards, inlines osv. ). Billiga för några tior styck till flera hundra kr styck ( Keramiska). Det finns öppna och det finns tätade, öppna kan man ge en droppe olja då och då på utsidan av skölden för max rull. Tätade kan man inte olja in utanpå tätningen utan man får ta bort tätningen och rengöra samt olja in och trycka tillbaka tätningen. Det som skiljer dom billiga från dom dyra är hur bra ( hård) stålet är som de är tillverkade i. Billigare har t.ex. mjukare stål och nöts därför ut fortare, de har även lägre precision (abec) och rullar sämre, speciellt efter en tids åkning .
Vi monterar och servar sparcyklar samt har reservdelar i lager.
Klicka här för ; GUIDE sparkcykel compresion
Sveriges äldsta och mest fullsorterade Skateboard-, snowboard- och tricksparkcykelbutik, som har kärlek till alla Actionsporter. Adress: Kornettvägen 2, 237 41 Borgeby Sverige
© 2024 Top12 – Powered by Quickbutik