För att tex. hålla (justera) ihop styrlagret används olika kompressionssystem. Dessa system är inte alltid kompatibla med varandra och därför måste du veta vilket som passar just din scooter innan du köper delar som framgafflar, Clamps, styren och styrlager. Vi vill att du ska få den bästa, stabilaste och skönaste åkningen som är möjlig och det får man med rätt grejer.
Det absolut viktigaste för att man ska kunna få ihop en komplett kickbike är att delarna passar ihop. Det finns många sätt att bygga ihop en komplett kickbike, de viktigaste delarna för att det ska fungera ihop är Styret, clampen och framgaffeln och det vi rekommenderar är att man börjar kolla på vad man anser man mest vill ha. Är man ute efter ett specifikt styre så ska det stå i produkt texten om det är gjord för SCS (standard compression system), HIC (Hidden Internal Compression system), IHC (Internal Hidden Compression system) eller ICS-10. (internal Compression sytem) När man vet detta är det mycket lättare att välja de delarna som kommer passa.
T.ex. Väljer man ett Styre som är är gjort för SCS, så kommer man behöva en Clamp som är SCS byggd och en framgaffel som är gjord för SCS också.
SCS system
SCS system är oftast de enklaste system att använda sig utav då man kan få alla styren att passa till det, även så räknas det som de starkaste kompressionsystemet.
SCS Styre:
Ett SCS styre har ingen slits (andnings glipa) längst nere på styret, den är helt enkelt helt cylinder formad, detta är för att SCS är ett så starkt system att om man har en Slits så kan styret klämmas sönder. Fördelen med detta är att det håller din sparkcykel väldigt stum även så kan man få alla styren att fungera genom att ta bort slitsen på styret. Det finns även något som kallas en SCS sleeve som man kan stoppa in i styret underifrån, detta gör man för att kunna behålla sin slits på styret utan att kapa och på så sätt behålla längden på styret och möjligheten att byta det till ett HIC system längre fram.
SCS Clamp:
En SCS clamp har alltid 4 bultar på sig, där de två nedre bultarna spänner om runt framgaffeln och de två övre skruvarna kommer klämma runt om styret. I mitten utav en SCS clamp (om man tittar ovanifrån) så kommer det finnas en skruv som kommer gå rakt ner i en gängad bana i framgaffeln, detta drar ihop hela konstruktionen och gör din sparkcykel stum. De flesta SCS clamps har en shim (en metall bit) som sitter innanför de övre två skruvarna på clampen, Shimen kan man plocka ut, detta gör att clampen funkar både för Standard storlek på styren och Oversized storlek på styren.
SCS Fork:
En SCS fork är egentligen både en SCS och en HIC framgaffel då den fungerar till båda, Vi beskriver mer om HIC längre ner. En SCS/HIC fork själva rör är 28mm i diameter och har en gängad bana i toppen av sig som en skruv kommer fästas i för att dra åt hela sparkcykeln och hjälpa den hålla sig stum och stabil.
HIC System
HIC system är byggda för Oversized (inner diametern) styren och behöver enbart en dubbel clamp för att spännas åt vilket gör den lite lättare än ett SCS system.
HIC Styren:
För att HIC system ska användas så ska ditt styre vara Oversized i sin innerdiameter vilket är 32mm, även så behöver ditt styre ha en slits. Ytter diameter på ett HIC styre är 35mm.
HIC Clamp:
Till ett HIC system behövs enbart en double clamp för att spänna åt vilket gör det lättare viktmässigt än ett SCS system, tänk på att man behöver en clamp som klarar upp till 35mm, de flesta clamps har vad som kallas en shim som är en metallbit man kan ta bort för att få det att fungera för både Standard storlek på styre eller Oversized. Däremot finns de vissa som enbart tar en utav storlekarna så kolla gärna i produktbeskrivningen att ni väljer rätt.
HIC Fork:
HIC fork är samma framgaffel som för SCS, röret är i storlek 28mm i diameter, när denna förts igenom decket (stå ytan på sparkcykeln) så kommer man använda sig utav en metall shim som illustreras på bilden nedanför som skapar rätt distans till styrets innerdiameter och även där bulten hamnar som kommer spännas ner i framgaffeln.
IHC System
IHC System är gjorda för Standard size (inner diameter) styren och använder sig utav double clamp för att spännas åt.
IHC Styren:
För att ett IHC system ska användas så ska ditt styre vara Standard size vilket innebär att innerdiametern på styret är 28mm, även så behöver ditt styre ha en slits. Ytterdiametern på styret kan både vara 32mm och 35mm.
IHC Clamp:
IHC clamps är double clamp, precis som för HIC system. Tänk på att ytterdiametern på styret kan vara antingen 32mm eller 35mm, många clamps klarar båda storlekarna med hjälp av en shim som sitter på insidan av clampen, men finns vissa clamp som enbart är gjorda för en storlek. Läs i produktbeskrivningen eller hör av er till oss om ni känner er osäkra.
IHC Fork:
På en IHC fork så är röret 24mm i diameter, detta tar bort lite material och gör din kickbike aningen lättare men vi pratar om gram här. Man kommer använda sig utav en metall shim som är gjord för IHC som kommer skapa rätt distans mellan framgaffel och styre, även här kommer bulten ovanifrån precis som HIC system och spänns fast i en gängad bana i framgaffeln
ICS-10
ICS-10 Styre
För att ett styre ska fungera för ICS-10 så behöver den vara 28mm i innerdiameter helt enkelt ett Standard size styre. Därefter behöver man en Starnut som är 32mm, Starnuten är större för att den kan böjas inåt och på så sätt "låsa" sig i styret så man kan använda den för att spänna åt kompression systemet.
ICS-10 Clamp
ICS-10 använder sig precis som HIC och IHC utav en vanlig double clamp läs mer om det ovan.
ICS-10 Fork
En ICS-10 Fork ser lite annorlunda ut från andra framgafflar den har ett hål i toppen utan gängad bana då en kompressionsbult (se bild nedan) kommer komma underifrån och skruvas fast i styret, med hjälp av starnuten man har slagit in i styret.
Compression / clamp kallas de delarna på en kickbike som fixerar gaffeln vid styret och justerar hur lätt styret och framgaffeln snurrar mot decket, helt enkelt en kombination utav framgaffel, Styre & clamp är vad man referar som ett kompressionsytem. Åker man mycket och aggressivt så måste man justera via compressionen rätt spinn och efterdra alla muttrar på axlar samt på clampen med jämna mellanrum för att hålla sin tricksparkcykel dialed (spänd).
det billigaste kompressionsystem
Klassisk compression är en gängad framgaffel precis som på en vanlig cykel, du justerar spinnet men hjälp av en stor mutter och låser den på plats med hjälp av ytterligare en stor mutter. Har du inte de stora 36 eller 34 mm nycklar som krävs kan man få hjälp av oss om du bor i skåne eller annars en lokal cykelhandlare som har dessa fasta nycklar. Gängad compression används bara på dom billigaste tricksparkarna för den är billigare att tillverka, men de är samtidigt svårare att snabbt och enkelt justera. Dessa sparkcyklarna börjar dock bli mer ovanliga att se då bättre kompression system existerar.
Sen finns det en rad moderna compressioner såsom IHC, ICS, HIC och SCS och varianter på dessa. Men populärast och vanligast idag är IHC vilket räknas som det kompression som hjälper mest med vikt. Medans SCS är oftast lite tynge men där får man den starkaste & mest dialed (spända) kompressionsystemet.
1. ICS (internal compression system) är den som t.ex. Ethic Erawan V1 använder sig av. Här använder man sig av en starnut (mutter) i styret och då en compressionbult som kommer igenom underifrån gaffeln för att justera compression. Denna compression kräver en extra lång insex-nyckel för att justeras. Du måste ta bort framhjulet för att komma åt compressionbulten. ICS kräver ett styre med slitz i botten för att fixera styret med en clamp vid gaffeln det kan vara en double el. tripple clamp.
Passar styren som är 28mm i innediameter men krävs en ICS-10 Starnut man behöver slå ner i styret för att fungera. Styret behöver ha en slits (andningsglipa) längst ner som är ungefär 4cm. Använder sig utav en double clamp.
2. IHC ( internal hidden compression) Är en tunnare framgaffel som passar styren som har 28mm i innediameter. Majoriteten utav moderna sparkcyklar använder sig utan denna kompression t.ex. Ethic V2, Longway, Versatyl med flera. framgaffeln träs igenom deck strupen av sparkcykeln sendan använder man sig utav en Shim (Metall Hylsa) som träs på gaffeln och är lite längre än själva det övre partiet av framgaffeln för att kunna skapa spänningen som krävs för att allt ska dras ihop. Vid Toppen utav din Framgaffel så är det vanligast en inbyggd gängad bana ner i framgaffeln som en skruv ska sättas i för att kunna dra ihop alla delar men det finns även vissa få framgafflar som har en starnut (en avtagningbar gängad bana).
Passar styren som är 28mm i innediameter. Styret behöver ha en slits (andningsglipa) längst ner som är ungefär 4cm. Använder sig utav en double clamp.
3. HIC (Hidden Internal Compression) Är en lite tjockare framgaffel som passar styren som har 32mm i innediameter. Detta kompressionsystemet är väldigt likt IHC men de flesta styrerna som har 32mm i innediamter är T-bars & Titanium styren. I framgaffeln på toppen så finns det en gängad bana och man använder sig utav en Shim (Metall Hylsa) ovanpå toppen utav framgaffeln för att kunna skapa spänningen som man behöver för att kunna dra ihop hela kompressionsystemet.
Passar styren som är 32mm i innediameter. Styret behöver ha en slits (andningsglipa) längst ner som är ungefär 4cm. Använder sig utav en double clamp.
4. SCS (standard compressionsystem) är den kraftigaste systemet som ger en otroligt stum och lättjusterad compression från t.ex. Proto eller Flavor m.fl. Här lossar man också styret för att justera compression som fästs med en bult direkt i gaffeln, om den har ett gängat hål eller mot en starnut. Skillnaden mot IHC är att här fästes SCS-clampen direkt mot gaffeln och här får det inte vara ett styre med slits (andningsglipa)! Baren (styret) skall vara utan slits och det ger i sin tur en betydligt stummare infästning. Har man ett styre med slits så kan man kapa bort den nedre delen med bågfil eller vinkelkap, totalhöjden på sparkcykeln blir ändå den samma då SCS clampem är högre än HIC clampen.
SCS arbetar runt om styret så måtten den fungerar för är 32mm & 35mm Ytterdiamter och de flesta SCS kommer med en adapater som passar för båda storlekarna. Helt enkelt kan man få alla styren att passa på en SCS och det är oftast de mest lätthanterliga systemet.
Vi monterar och har reservdelar i lager.
Clampen arbetsuppgift är att se till att ditt styre och framgaffel går åt samma håll, den integrerar dessa två delarna tillsammans. Däremot så finns det olika clamp som passar olika styren och kompressionssystem.
Clamp Storlek:
Clamps finns i två olika diameter storlekar, detta för att styren beroende på om de är aluminium eller stål görs i olika dimissioner.
Standard: 32mm (yttre diameter på styret)
Oversized: 34.9mm (yttre diameter på styret)
Det finns vissa oversized clamps som har en lös metall shim som gör att de fungerar för både Standard och Oversized.
SCS Clamps
SCS står för Standard Compression System och använder sig utav 4 skruvar. De två undre skruvarna kommer dra åt runt den övre delen på din framgaffel, de två övre skruvarna på clampen spänner runt om styret. I mitten utav en SCS clamp så finns det en kompressionsbult (en skruv) som kommer spännas fast i en gängad bana i framgaffeln.
När ska man använda SCS clamp?
En SCS clamp räknas oftast som det starkaste och stummaste kompression systemet men för att den ska passa till dina delar så ska man ha en framgaffel som är byggd för HIC/SCS (detta står i produkttexten på alla framgafflar). Samt så ska styret INTE ha en slits (andnings glipa) detta för att kunna spänna åt utan att skada styret. Det man alltid kan göra på alla styren med slits är att kapa bort slitsen för att få styret att fungera till en SCS clamp. Sen finns det även många styren som redan är gjorda för SCS helt enkelt att de inte har en slits.
Man får dra åt lite åt gången på varje bult och sedan repetera tills alla bultarna är lika mycket åtdragna. ( drar man åt en bult stenhårt direkt så kan dom andra bultarna låsa sig i gängbanan.
Double Clamp
En double clamp är vad man använder till alla styren med slits den fungerar för kompressionssystem som HIC (Hidden Internal Compression), IHC (Internal Hidden Compression), ICS (Internal Compression System). En double clamp precis som namnet säger använder sig en double clamp utav 2 skruvar för att dra ihop slitsen och skapa en stum kickbike.
Shim till Double Clamp
Man Behöver även en shim om man använder sig utav en double clamp. En shim görs oftast i metall eller plast (varav metall är vanligare), shimen kommer ovanpå framgaffeln och har ett skruvhål i toppen för att kunna komma åt den gängade banan i framgaffeln. Shims finns i två storlekar ena för HIC system (lite större diameter) och IHC system (mindre diameter). De är olika för att kunna passa i Standard styren (IHC) eller i oversized styren (HIC)
Clampen är det viktigaste för att ditt headset skall vara dialed!!
En dålig Clamp eller en bra Clamp monterad på fel sätt gör att ditt headset glappar upp snabbare!!
Viktigt att du har rätt verktyg, hela bultar och rätt saker på rätt plats...
För det första:
Se till att du har ett verktyg som du kan dra åt bultarna ordentligt med.
För att det skall funka måste skallarna på bultarna vara i gott skick!
Använd fett in i gängorna på bulten med lagerfett eller monteringsfett, då kan du dra bulten lite hårdare!
Ev slits måste vara anpassad till både fork och clamp!! Bör ej vara längre än 40 mm!
Har du härdade bultar (svarta) är det extra viktig med fett på bultarna annars kan bulten nypa fast, och då kan den enda lösningen vara att såga eller borra sönder den ! Speciellt gäller detta clamps med 3 eller 4 bultar. Man får dra åt lite åt gången på varje bult och sedan repetera tills alla bultarna är lika mycket åtdragna. ( drar man åt en bult stenhårt direkt så kommer dom andra bultarna låsa sig i gängbanan.
Viktigt är att inte dra bultarna för hårt...allt kan gå sönder!!
Frågor på detta? Kontakta oss!
Klicka här för ; GUIDE tricksparkcykel headset
Sveriges äldsta och mest fullsorterade Skateboard-, snowboard- och tricksparkcykelbutik, som har kärlek till alla Actionsporter. Adress: Kornettvägen 2, 237 41 Borgeby Sverige
© 2024 Top12 – Powered by Quickbutik